Een goed halfuur ten zuiden van Gent staat de prestigieuze hotelschool Michelbeke, “Instituut Stella Matutina”. De school krijgt regelmatig opdrachten van het koninklijk paleis voor events als concerten en recepties. Geen wonder, want naast culinaire hoogstandjes, scoort Michelbeke hoge ogen als het gaat om kwaliteit en hygiëne. Zo ontving ze als eerste hotelschool van België een Smiley. Dit kwaliteitslabel verwierf ze mede dankzij het temperatuurmonitoringssysteem voor hygiëne en veiligheid. De leverancier hiervan: Gullimex.

En toen ging de koeling stuk

Denis Dhaene is als Technisch Adviseur Coördinator verantwoordelijk voor de bestellingen, veiligheid en hygiëne op Michelbeke. Hij herinnert zich de zomer van 2012 nog goed: midden in de vakantie gingen enkele diepvriezen en koelkasten stuk. ‘Daar sta je dan met je controlehandboek. Zo’n handboek geeft geen seintje als er niemand is en ondertussen lagen die gamba’s daar op te warmen. We gingen daarop met Gullimex om tafel en besloten over te stappen op 24/7 temperatuur- bewaking. Sindsdien zijn we ons op dat vlak blijven doorontwikkelen.’

Hoge eisen aan didactische restaurants

De hotelschool beschikt over twee didactische restaurants en moet op alle niveaus hetzelfde opereren als een restaurant. Denis: ‘Wij werken echter met mensen die in opleiding zijn. De tools die we gebruiken, moeten daarom eenvoudig toepasbaar zijn. We plaatsten temperatuursensoren en implementeerden digitale thermometers van Gullimex, zoals de TLC 750BT thermometers. We hebben het controle- en monitoringssysteem een jaar lang getest met studenten en leerkrachten. Hierna waren we overtuigd. Inmiddels zijn, met hulp van Gullimex, al onze technische en controlegegevens gedigitaliseerd en ervaren dagelijks het gemak ervan. Voorheen moesten studenten handmatig formulieren invullen. Dat sloot totaal niet aan op hun leefwereld. Nu gebruiken we 6 tablets met een bijbehorende thermometer. Daarmee registeren ze onder andere de temperatuur van binnengekomen goederen en van de bereide maaltijden. Die tablets bleken een grote troef; ze komen er met plezier om vragen en gaan er prat op het correct te doen. Alles wat verwerkt of geleverd wordt, is onder controle van de studenten.’

De kracht van de digitale oplossing

‘Alle informatie komt realtime samen in het digitale platform dat Gullimex biedt: RmoniWeb. Stel dat een leerling in de keuken constateert dat een snijmachine niet voldoende gereinigd is, dan krijgen wij direct die foto binnen en kunnen degene die de taak had dat toestel te reinigen erop aanspreken. De feedback-lus is dus heel kort en ook dat werkt prettig. Zowel voor ons als voor hen. Registeren en controleren is een automatisme geworden. En valt er ‘s nachts een diepvriezer uit, dan krijgen we direct melding zodat we er iemand naartoe kunnen sturen. Daarnaast halen we uit RmoniWeb handige rapportages. Ook de periodieke controles gaan een stuk eenvoudiger nu Stella Matutina met Rmoni werkt. Denis: ‘Vroeger hadden we mappen vol formulieren waar zelfs weleens blaadjes uit misten. Nu geven we hen gewoon onze tablet in handen en is de controle zo voorbij.’

Erg content over service

‘Ik ben erg content met de service die Gullimex biedt. Als er iets is, dan bel ik onze accountmanager en krijg ik binnen 48 uur een oplossing. Óf ze staan hier op de stoep om een oplossing te bedenken. Ook de jaarlijkse kalibratieservice verloopt soepel. Wij krijgen een melding, zij halen de meetinstrumenten op en geven een seintje als ze weer onderweg zijn. Het gaat allemaal vrij vlot.’

Referentie

"Als ik Gullimex bel, dan krijg ik binnen 48 uur een oplossing."

- Denis Dhaene, Technisch Adviseur Coördinator

Veelgestelde vragen

Onderwerp 1

Question 1

Answer

Question 2

Answer

Question 3

Answer

Onderwerp 2

Question 2

Answer

Question 2

Answer

Question 3

Answer

Onderwerp 3

Question 3.1

Answer

Question 3.2

Answer